Tuesday, February 8, 2011

kisah raya cina

Assalamua'laikum wbt..

apa khabar bloggers yang lain yer?semuga sehat2 semuanya..lamer sudah tidak berbelog..macam2 benda yang nak dibuat..mujur blogging ni bukan kerja makan gaji..kalo tak bulan2 potong gaji..hihihi..

beraya ke mana korang semuanya?abes jalan jem dibuatnya..tak nampak lak orang cina yang memenuhkan jalan raya tuh..heheh..orang kita gak la yang raya..padahal chinese yang sambut tahun arnab dyorang..mentang2 kita dapat cuti lelebih..kaann?macam saya lah..hari ni baru boleh bernafas..bos bagi cuti tak hengat2 Khamis sampai Senin..huuu..lamer tak?tapi tak best pon dok umah sebab memang dok umah jer sensorang pastuh kena tolong kenduri..haaa..tak suka!haha..

tapi stil ada kejadian gak la sepanjang cuti ni..

1) pakcik saya meninggal on Rabu..
- ngam2 time saya balik keje okeh..tengok2 pesal orang dah penuh sampai laman rumah kan?terus berpeluh..masa tu nak smayang asar dulu..ma balik bagitaw yang pakcik dah tak ada..siap2 solat semua terus g sana..baca yasin la kan..tiba2 rasa kebal lak diri sebab tengok orang nangis tapi air mata saya tak tumpah pun..taktaw la kenapa..padahal saya ni jenis pantang tengok babak2 menyayat hati neh..1 hari tu memang semua orang pon tak tido..ulang alik umah makcik umah saya baca yasin..dekat saja kan..

2) kebumi arwah pakcik on Khamis
-awal2 pagi lagi aunties semua datang umah nak siapkan makanan untuk tetamu yang ziarah..masak2 semua rumah kami la kan sebab jenazah still ada kat umah makcik..kan tak boleh makan dan minum selagi jenazah still belum dikebumi..(sepupu gtaw yang darah arwah ada separas lutut kita dalam rumah si mati,sebab tu tak dibenarkan makan dan minum),betul ke r?saya tak pernah dengar..ada info yang sahih tak?kot2 beliau pun tersalah jugak..huhu..

saya memang tersangkut kat umah jela..memang ramai sangat orang yang datang..kereta memang penuh kat jalan tu..kat umah makcik toksah cakap..berdiri jela dah tak muat nak duduk mana..jadik..di rumah jela sebab tamu2 pun ramai yang datang rumah..kol 10 lebih dah kebumi..saya pegi kubur dengan sepupu2 n kakak saya naik motor je la nak cepat..masa tengok jenazah dah ditanam tu la rasa nak nangis..sebab dah rasa arwah dah terpisah dengan dunia ni..pastu rasa seram sejuk jer sebab mati tu boleh datang menjemput bila2 masa jer..amal?dah cukup ker yana?huuu..
balik rumah semua orang pun pulang berehat..masing2 bantai tido..kol 2 lebih baru saya bangun..hoohh..dasat tak dasat..bahana berjaga malam..tapi saya tido jugak malam tu 2 jam jer..belah malam kenduri tahlil..tiap2 malam sampai esok Rabu(7 hari)..jadik makcik2 ni tiap2 petang la turun padang menyinsing lengan...eceehhh..eksyen jer..tolong basuh pinggan jer pon..pastuh tolong makan..heheh..

3) Jumaat taktaw la buat aper..dok umah jer..sambil2 tolong kenduri belah petang dah pon..

4) Sabtu kenduri kawin bos..tak dapat nak attend..atas sebab yang tak dapat dielakkan..dah pesan kat Zaim harap bos tak kecik ati laa..xper Kamis nanti saya terjah kenduri umah bos yer(hantar menantu) huhu..umah 'bespren' masa skolah rendah dulu pn tak pegi..sebab beliau tak jemput saya by herself..mak dia jer yang datang jemput..seee?kalao korang kecik ati tak?kawan yang sangat2 kamcing tu kawin tapi......tahlaa..saya harap saya tak buat macam tu la dekat kawan2 saya..jemputla wlopn dengan sms sajer pon..ishh..tak paham..
sempat attend kenduri kawin K.Faizatu; senior masa sekolah menengah dulu jer..pegi dengan Joja..tu pun da petang..

5) Ahad Isnin bersenang lenang kat umah jer..dah bos bagi cuti lelebih memerap lah kita..kalo saya ni ikan boley gak wat pekasam..makan..hahahaha..dah tak pegi mana2..nak dating..tak boleyh..tak sesuai lah dating dalam proses berkabung..hehew..lagiplak encik sayang sebok sebab siblings beliau balik bercuti semuanya..jadik driver tros..heheh..fadan muker..

daannn..hari ini kita dah bekerja kembali yer..dengan memakai kurung merah..masih dalam mood tahun baru cina..wink2..

saya adalah antara orang2 yang lahir pada tahun arnab mengikut kalendar cina..87 youw..jadi tahun ni sangat comel sebab celebrate our birthyear..semoga ada sesuatu yang menarik yang bakal berlaku pada tahun ni..amiin..hehe..bikin gempak jer..

tak saspen pon..:p

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...